وزارت خارجه کانادا مجموعه دیگری از تحریم‌ها را علیه حکومت ایران وضع کرد

اتاوا از تمامی ابزارهای دیپلماتیک، برای پاسخ به تجاوزات حکومت ایران، چه در داخل و در چه در خارج از کشور، استفاده می‌کند

دولت فدرال کانادا مجموعه تحریم‌های دیگری را علیه عوامل سرکوب‌های سیاسی در ایران و نیز دو شرکت تولید‌کننده هواپیمای بدون سرنشین اعمال کرد.

صنایع هوایی شاهد و صنایع هوایی قدس، متهم شده‌اند که در تولید و انتقال پهپاد‌های نظامی به روسیه، برای استفاده در جنگ اوکراین، مشارکت داشته‌اند.

وزارت خارجه کانادا در بیانیه‌ای که روز چهارشنبه ۱۶ نوامبر (۲۵ آبان‌ماه) منتشر کرد، همچنین نام شش تن از مقام‌های حکومت ایران را به‌واسطه مشارکت مستقیم در سرکوب‌های سیاسی و «نقض فاحش و نظام‌مند حقوق بشر» در فهرست تحریم‌های خود قرار دارد. این پنجمین بسته تحریم‌های حقوق بشری کانادا، از ابتدای شروع خیزش سراسری ایرانیان علیه نظام جمهوری اسلامی به‌حساب می‌آید.

ملانی جولی، وزیر خارجه کانادا، روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد اتاوا از تمامی ابزارهای دیپلماتیک، برای پاسخ به تجاوزات حکومت ایران، چه در داخل و در چه در خارج از کشور، استفاده می‌کند و در این زمینه تردید نخواهد کرد.

رحیم صفوی، مشاور ارشد نظامی علی خامنه‌ای و فرمانده سابق سپاه پاسداران، حجت‌الله قریشی، معاون تامین و تحقیقات صنعتی وزارت دفاع، سعید آقاجانی، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران و علی آزادی، فرمانده نیروی انتظامی استان کردستان، از جمله افرادی که نامشان در فهرست تازه تحریم‌های دولت کانادا قرار گرفته است.

در بیانیه روز چهارشنبه وزارت خارجه کانادا، حکومت ایران متهم شده که از طریق تولید و انتقال مجموعه پهپادهای نظامی به روسیه، در جنگ اوکراین دخالت کرده است.

شرکت «صنایع هوانوردی شاهد» تولید‌کننده هواپیماهای بدون‌سرنشین نظامی، از جمله پهپادهای انتحاری «شاهد-۱۳۶» است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بیانیه وزارت خارجه کانادا اشاره شده که نیروهای روسی از پهپادهای انتحاری «شاهد-۱۳۶»، ساخت «صنایع هوانوردی شاهد»، برای هدف قرار دادن زیرساخت‌ها و نیروهای غیرنظامی اوکراین استفاده کرده‌اند.

در بخش دیگری از بیانیه وزارت خارجه کانادا، شرکت «صنایع هوانوردی قدس» یک شرکت حکومتی وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی معرفی شده است که به عنوان تامین‌کننده پهپاد‌های نظامی «سازمان‌های تروریستی» وابسته به جمهوری اسلامی، نظیر «حزب‌الله لبنان»، عمل می‌کند.

در این بیانیه، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نهادی نظامی معرفی شده که فعالیت‌هایش در راستای بی‌ثباتی در منطقه است.

نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست «سازمان‌های تروریستی» دولت کانادا قرار دارد. دولت کانادا همچنین ماه گذشته نام بیش از ۱۰هزار تن از اعضای سپاه پاسداران را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

همزمان، وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز نام علی رضوانی و آمنه‌سادات ذبیح‌پور، دو تن از کارمندان تلویزیون دولتی ایران که در همکاری با نهادهای سرکوب‌گر جمهوری اسلامی، در پرونده‌سازی و اخذ «اعتراف‌‌های اجباری» علیه فعالان سیاسی-اجتماعی ایران نقش داشته‌اند را در فهرست تحریم‌های حقوق بشری خود قرار داد.

بیشتر از جهان